Sunday, August 16, 2009

Hari Minggu 3

Aku sangat gilakan sambal goreng. Oh ya..bukan sambal cili tu tau! Em..dia ada tempe,tahu,kentang yang digoreng kemudian ditumis dengan bawang,cili potong,halia,lengkuas,ikan bilis,kicap manis dan kicap masin..kemudian dicampur pula soh oon (betul ke eja??) dan tahu kering..peghhh!! ratah pun SODAPP! kalau masa kenduri aku kena gaulkan lauk ni dalam kuali besar, konpem aku sambil telan air liur! hahaha....

Hari sabtu jam 6 petang baru aku sampai Muar..eh...Muor..huhu..dah naik dua kemah pakcik aku untuk kenduri malam tu. Semua tengah sibuk-sibuk susun itu-ini. Biasala adat orang jawa..tamu sampai je mesti hidang minum dulu, jadi aku,adik dan abah dihidangkan dengan mee rebus, kuih cara berlauk, kuih tako,pisang goreng, dadih dan air kopi..semestinya kopi!

Lepas solat magrib, kami makan dulu kerana undangan akan tiba lepas Isya'. Aku tengok lauk...waaahh...!

SamBal GoReNg...AsaM PeDas..DaGiNg KiCap..TeMpE gOreNg..bEnDi rEbUs..KuIh CaRa..KuIh TakO..kUiH KoCi..DaDiH..

Aku layan sambal goreng dan tempe goreng je lebih...lain-lain aku rasa sikit-sikit je. Perut tengah tak berapa sedap. Kembung je dua-tiga hari ni. Malam tu aku tak tungu lama..lepas selesai tolong buat bontrot, aku mandi dan tidur.

Ahad pagi, nak sarapan pula...waahhhh!!

SoTo..MeE gOrEnG..rOtI cAnAi..kOpi...

Aku nak makan soto...tapi kuah dia nampak tak menarik..lalu tanganku mencapai roti canai...

Lepas makan keluargaku berborak gengan pakcik aku. Dari tempat sarapan berindah ke ruang menghadap beranda...dengan angin sepoi-sepoi..makin rancak kami berborak. Rasa seronok sangat kalau dapat selalu begini....tenang! Liat untuk kami bersiap pulang..rancangan asal bertolak jam 10 , tetapi jam 11 baru kami bertolak.

Oleh sebab kami singgah ke beberapa tempat, jam 2 petang baru kami tiba di rumah. Semasa dalam perjalanan pulang kami merancang untuk ke Port Dickson. Alang-alang nak hantar Along ke Seremban, kami berniat ke PD terus! Adikku dah mengidam sangat nak mandi laut. Aku pun terus hubungi rakanku ajak dia turut serta. Adikku pula terus telefon tunangnya suruh bersiap. Rancangan ad hoc lah kiranya. Selesai solat zuhur, terus kami bertolak ke PD. Jam 5 sampai terus jamu selera, masing-masing kebulur tak makan tengah hari lagi. Selesai makan, terus mandi. Dapat la setengah jam Dila, Azhar dan Safwan mandi. Aku, Along dan rakanku tak mandi...cuma berehat di tepi pantai.

Mungkin yang tengah-tengah tu kebulur sangat..jadi abaikan wajahnye begitu..hiksss!


Kami yang cool...!


Kami tak mahu mandi!!



Selepas sesi mandi laut yang pendek...setengah jam je!

Lebih kurang jam 7 petang kami bertolak pulang. Jam 8.30 aku sampai rumah dan bermulalah sesi aku transform ke bibik!

Makcik Ani...! Pulanglah......

Hikhikhik!!!




1 comment:

Feizal said...

hok aloh...derah la update blog nie..
nnti bleh geng..hehe

psst..blog ni dh masuk blog list sy.hehe

Post a Comment