Saturday, August 13, 2011

Ramadhan ke-9

Selamat pagi sumeee...!! Hari ni saya nak tayang masakan saya yang tak seberapa tapi bagi saya cukup canggih sebab pertama kali cuba...hehehe...

Rasa ok kot..sedap je la kat tekak aku....sebab tak penah mkn kat lua pun...setiap kali nak order takut tak kena tekak...nanti rugi je kan...so tak tau rasa sebenar.

Then petang tu dah jenuh pikir nak masak ape...tengok bahan buat menda alah ni sume ada kecuali sphagetti je takda...so balik gi Giant jap bli sphagetti, whipping cream dan cream cheese..hehe...ada projek lain skali. Tengok la kalau sempat kan....

So balik je terus....BERTUKAR..!

Aku bersilat kat dapur (macam ye ye je...masak satu benda je pun) somiku jaga Thisya yang tak senang duduk tu...panas je bontot dia nak manjat sana sini...baru pandai berdiri sendiri kan...excited lebih la...

Jadi inilah hasilnya....


Sphagetti Olio *eh jap tengok balik..susah giler nak ingat nama*  haa...Aglio Olio...belit lidah kan..

Resepi aku amik dari SINI. Korang tengok le gamba tuan blog ni..cantik gile..ce banding ngan aku nye..haha...seafoodnye pon ala2 segan je..

Ni resepinya; (eh sejak bila aku mula bagi resepi ni??)

Bahan-bahan (5-6 orang)
500 g spaghetti  
*aku agak-agak utk dua org je
1 kg seafood (udang, sotong dan kepah)
*aku pakai udang ngan crab stick je
1 cawan minyak zaitun (olive oil)
3 ulas bawang putih (dihiris)
3 sudu besar chili flakes
*takde..ganti cili kering gunting halus-halus
3 sudu besar oregano flakes
3 sudu besar parsley flakes
*takde..ganti piza herbs..
1 sudu kecil lada hitam
1 sudu kecil garam
1 kiub pati ayam
*aku pakai separuh sebab takut masin sebab aku wat sket kan
Cara-cara
  1. Rebus spaghetti sehingga lembut dan toskan. Dalam periuk lain, rebus seafood sehingga hampir masak dan toskan. Jangan buang air rebusan seafood ini.
  2. Panaskan minyak zaitun, tumis bawang putih sehingga kekuningan. Jangan sampai hangit. Masukkan 1 senduk air rebusan seafood.
  3. Masukkan oregano, parsley dan chili flakes, lada hitam, garam dan pati ayam.
  4. Masukkan spaghetti dan seafood. Kacau hingga sekata.
  5. Siap untuk dihidangkan. 
  6.  
    Aku buat untuk dua org je..so main agak2 je bahan tu....Alhamdulillah boleh la ditelan...ekekek..!

    3 comments:

    Feizal said...

    alamk..terliur la wani..pebret tue..

    WaniGhani said...

    owhh,ye ke? wah mesti wife da expert msk ni..saya pestime mkn..rasa mcm spaghetti kt kyros kebab eh..

    Sazzuana Arshad said...

    wah..sedapnyer..nak wat jugak la nnt.balance spagethi ada lg..

    Post a Comment