Wednesday, February 25, 2009

COKLAT

Sudah beberapa kali saya terbaca artikel tentang coklat. Semuanya menyatakan coklat tidak menggemukkan. Betul? Saya tidak ada bukti, kerana saya tidak dapat membuktikannya. Kenapa saya berkata begitu?

Ya, saya penggemar coklat. Sangat menggemarinya..ketika ini saya baru je selesai menelan cebisan terakhir coklat "daim" yang kedua...dua je pun ada....hikhik! Semasa perjalanan pulang dari kerja petang tadi, saya amat (kalau ikutkan nak tulis amat-amat sebab terlalu menggkehandakinya tetapi salah pulak tatabahasa) menginginkan coklat. Tak kisahlah jenis apa, tapi saya suka bersusu dan berkacang. Paling digemari adalah yang mengandungi badam panggang! Kalau yang ada bertih beras pun sudah mencukupi, apa lagi tentulah jenama Crispy. Ingat lagi masa zaman sekolah rendah dulu. Tak silap saya darjah 2 atau 3 semasa emak saya pergi berkerja diluar kawasan, saya memesan coklat Crispy. Walaupun mak belikan perisa oren, yang mana saya lebih suka tanpa perisa tersebut...ia tetap cukup menggembirakan.

Oh ya, mengapa saya menyatakan tidak dapat membuktikan ye. Sebab utama ialah saya sendiri tergolong dalam kategori berat badan berlebihan, bukan obesiti lagi ye! Jadi saya tidak berjaya membuktikan yang coklat tidak menggemukkan. Walaupun saya gemuk kerana nasi, bukan kerana coklat tetapi ia secara tidak langsung menggagalkan bukti kukuh bagi rencana-rencana yang saya pernah baca.

Ada banyak juga rencana menyatakan bahawa coklat mampu menenangkan jiwa yang sedang resah atau bermasaalah. Lagi sekali pernyataan ini tidak mampu dibuktikan oleh saya. Sudah tentu apabila kita bersama apa/siapa yang kita gemari, ia/dia mampu menenangkan kita bukan? Jadi dalam situasi saya, sudah tentu sebagai penggemar coklat ia mampu menenangkan saya jika saya menikmatinya. Mampukah coklat menenangkan seseorang yang alah kepada coklat sedangkan selepas menikmatinya seluruh tubuhnya ditumbuhi ruam!

Kesimpulannya muda saja. Kita lebih mengenali diri kita, maka kita lebih mengetahui apa yang mampu menggemukkan atau menenangkan jiwa kita..kan?

No comments:

Post a Comment