Monday, February 2, 2009

Z.A.I.D.A.H

Saat bahagia Zaidah Noor Binti Ahmad. Rakan sebilikku tatkala muda-mudi di Kolej matrikulasi. Banyak sungguh memori-memori yang pelbagai rasa.Dalam masa setahun yang singkat, ikatan yang termeterai sangat erat antara kami berlapan. Kalau la mesin "back to the past" wujud, nak sangat pergi masa tu.Umm...tapi dalam keadaan fizikal sekarang boleh?? Dulu aku gelap dan gemuk gilerr..isk..macam la skang putih dan kurus sangat..hikhik!

Kenapa ye walaupun setahun je, tapi kami sangat rapat? Emm...mungkin...;

1. Lahir pada bulan sama. Masa matrik dulu, penempatan adalah mengikut no. kad pengenalan. Jadi kami semua tergolong dalam zodiak yang sama, maka perwatakan pun tak jauh beza la kan? Bila sama, kegilaan menjadi-jadi! Cuma sorang je bulan lain, dia adik bongsu la kiranya. Tapi dek kerana 7 lawan 1. Maka yang satu itu menyerupai 7 akhirnya...tak faham? takpe....yang penting Ina faham...hikhik!

2. Berjauhan dari keluarga, banyak sangat masa diluangkan bersama. Ye la, bila jauh jarang balik kan. Jadi, hujung minggu mereka la keluarga kita. Bila banyak masa bersama, maka kegilaan makin menjadi-jadi!

Aku rasa hidup masa tu sangat adventure. Antaranya yang tak dapat aku lupakan;

Sebaik menyedari sejumlah wang biasiswa telah kami terima... ZASSS...! Kami menyewa sebuah kancil dan sebuah iswara. Surau UiTM Arau kami tumpang untuk ke persalinan yang kedua (heheh...xmo kua pakai uniform PINK...orang ingat puteri UMNO seh..aku budak baru belajar laaa..).Pastu ZASSS kami ke Padang Besar. Ina drive...Ingat tak ina?.Dah agak-agak puas jamu mata, dan membeli sedikit buah tangan....Eh, aku ingat. Masa tu aku belikan Shikin (teman baikku tatkala keanakan di KUSESS) baju tidur untuk harijadinya...lalu aku pos lajukan hadiah ke kolej beliau. Shikin, ade lagi ke baju tu?? Hehehehe...

Selesai di Padang Besar...ZASSSS...kami ke Alor star, kali ni stereng bertukar ke tangan yang juga setahun jagung, tapi yakin hebat..hahaha! Ina kata "takutla nak bawa keta kat bandar". Padahal tu kali pertama aku bawak keta manual lepas dapat lesen! Sebaik tiba, kami pun membeli-belah, dan meluangkan masa di pusat bowling seketika.Setelah agak-agak bonet dah hampir penuh, kami pun pulang.

Semasa aku cuba sebaik mungkin menjadi pemandu berhemah, aku menerima beberapa kerdipan lampu dari kereta-kereta yang cuba memotong kereta sewa kami. Sebaik mereka mengiringi keretaku semasa memotong, pandangan penuh bermakna dapat aku lihat dari air muka mereka. Maklumla, baru belajar memandu kereta manual. Tambah pula dari tadi aku rasa kereta ni tak berapa pick up la..ceh..macam la mahir sangat nak komen-komen.

"Apasal diorang ni? Aku ni pakai baju terbalik ke? Macam la diorang leh nampak..."

"Napa wani?"

"Ntah, tadi ada keta bagi lampu kat aku..ni ada lagi satu, apasal ntah..!"

Aku dah mula rasa lenguh menekan pedal minyak..fikirku,aku belum biasa memandu jauh..lantas sebaik tiba ditali air, kira-kira lagi 30 minit nak sampai kolej aku berhentikan kereta di bahu jalan.

"Ina, kau bawak la...aku dah penat..." Tiba-tiba....semasa aku nak tarik handbreak..

"Eh..?? laaaa....!!! aku tak turunkan handbreak la...!!! Patut la aku penat tekan minyak..!"

Sebaik aku jejak kaki keluar, bau seakan getah yang dipanggang menerjah hidung! Huh...nasib la kereta sewa, apa ada pada tayar? iskk...Lantas baru aku faham apakah hajat tuan empunya kereta yang memberika kerdipan manja...untuk memaklumkan yang aku tak turunkan handbreak!

Selepas puas tertawa dengan kejadian yang baru menimpa, satu soalan menerjah kepala kami..

"Eh,macam mana kita nak bawak barang-barang ni..??"

"Aku tak nak la jalan kaki, penat la..barang dah la berat..bukan dekat nak menapak!"

"Tapi mana boleh bawak keta masuk kan?"

"Memang la, lagi-lagi kalau kolej tau kita menyewa keta..kantoi je.."

"Um..okey, macam ni..."

Kami pun berhenti di sebuah stesen minyak, dalam masa 10minit Nani muncul semula dari tandas dengan berpakaian pink. Kami bergerak pantas ke kolej, mengejar waktu sebelum jam 6.00 petang. Sebaik tiba di pondok pengawal, Nani keluar dengan wajah "aku takde wat salah pape..takde-takde..." lantas menegur pakcik pengawal...

"Pakcik saya nak ambilkan buku Outing"

"Anak blok mana?"

"Blok A3"

Pakcik menyerahkan beberapa ikatan buku Outing yang berlabel A3..Dengan cekap Nani mengecam buku ahli A3208 (kecuali buku Pah....kenapa sorang diabaikan? tunggu...) dan menyusupkan kedalam beg sandangnya meninggalkan hanya buku beliau ditangan.

"Terima kasih pakcik!"

ZASSS kami pantas ke blok kami dan memunggah barang-barang yang sebonet..sebaik selesai, Pah berbekalkan sepasang uniform pink berlalu keluar kolej seolah-olah pelawat yang baru usai dari menghantar sepupu/kawan dsb ke kolej.

Hampir jam 7.30 barulah kami lega melihat kelibat Pah tiba ke A3208 berpakaian seragam pink yang dibawa tadi.. ;) sekarang anda tahu kenapa buku beliau diabaikan ?

Seolah-olah bertih jagung, mulut Pah riuh menceritakan detik-detik beliau mendapat belas dari seorang pensyarah.

"Ko tau, aku sebenarnya da penat gila nak jalan balik. Tiba-tiba ade kereta berhenti tepi aku, rupa-rupanya pensyarah aku! Dia tanya napa aku lambat balik?"

Aku pun tak ingat apa dia goreng kat pensyarah tu, Pah memang kaki goreng.hehehe..kan Pah?? Terus pensyarah tu tumpangkan dia sampai depan kolej!

Sambil aku leka dengar cerita Pah, aku nak cuba stokin baru aku...masa tu aku suka beli kat Soxworld. Sebaik aku selak kain ,aku nampak ade lelehan darah...

"Isk...ada pacat la...! tolongg wei..tolong...!" Sambil aku acukan kaki aku pada rakan-rakan lain..

Sekali lagi aku tak ingat siapa yang tolong nyahkan pacat tu. Ni mesti lekat masa aku turun kat tepi tali air tadi...patut la ko kenyang...dah lama..isk..isk..

Hurm..salah satu pengembaraan kami yang tak kan kami lupakan...dan antara topik yang dikongsi sewaktu pertemuan di majlis Zaidah.

Oh ya...berbalik pada niat asal...


Dari kiri: Nani,Wani,Zaidah(Duduk),Wani Kung,Liza

Tahniah Zaidah, semoga jodoh kekal ke akhir hayat. Semoga tabah dan tenang melalui alam berumahtangga. Aku minta maaf tak dapat menyumbang tenaga untuk hari bahagia kau. Cuma dapat teman masa akad nikah je, terkilan tapi tak mampu berbuat apa-apa memandangkan tuntutan kerja membantutkan hasrat aku bercuti.

4 dah menamatkan zaman bujang...4 lagi? Tunggu....next will be in Kuantan InsyaAllah...kan Pah?

4 comments:

Nisa said...

aku tak ingat pon cerita ko ni wani...aku rasa aku takde di tempat kejadian....

anyway, zaidah sorry tak dapat datang..tahniah...i saq all ur pictures and it was lovely!

WaniGhani said...

ye,aku pun rasa ko takde.tak silap aku ko gi rumah ucu ko kot.ala pakcik ko yang duduk kedah tu.

Mawaddah said...
This comment has been removed by the author.
Mrs Peace said...

aah nisa..ko takde time tu..rugi!!hehehe
mm..tq 4 da wish..takpe, nt kita semua p knuri pah jom!

wani..ko jgn luper cari si salini.kontek lecterur dia tuh..tp tak perlu la ajak lecturer dia join skali bg membalas jasa lecturer dia tuh nanti ek!hahaha..

Post a Comment