Tuesday, March 17, 2009

Air Tangan Ibu (Emak@Mak)

Soalan yang tidak pernah terjawab semenjak aku pandai membuat penakkulan (sejak umur berapa kurang pasti).

Kenapa kalau aku masak Maggi kari direncahkan dengan telur, rasanya tak akan sama sekali serupa dengan hasil masakan emak. Walhal, bahan dia sama sahaja. Sebungkus Maggi Kari dan sebiji telur.

Pelik kan??

Tu baru Maggi, belum masuk kari ayam, SAMBAL TUMIS (paling hebat), cekodok bilis, mee kari dan yang sedang aku nikmati untuk makan tengah hari ini. Bihun goreng.

Lazatnya lain macam. Lagi-lagi emak aku memang jarang memasak (masuk dapur selalu..hehehe..!). Tidak, bukan emak aku malas tetapi keadaan kesihatannya tidak membenarkan.

Cuma kebelakangan ini, kesihatan emakku agak memberangsangkan. Maka sudah beberapa kali emak aku masak dan kesannya bekali-kali aku makan banyak. Terutama masa hari minggu, dua minggu yang lepas. Emak menghasilkan produk "sangat kuasa" (super power) beliau iaitu sambal tumis ikan bilis.

Aku rasa nak menangis terharu mendayu-dayu makan sambal itu. Apatah lagi ketika kelaparan (macam kebulur juga) setelah kepenatan mengemas rumah (bukan kemas yang tiup-tiup habuk tau, tetapi angkat almari, angkat katil, punggah perabot! Ha..penatkan???) emak menghidangkan ubi kayu rebus! Fuhh....nikmatnya tak boleh diluahkan.Masa tu adik aku bersuara..

"Eh, agaknya macam ni la nikmat orang lepas menoreh makan ubi kayu dengan sambal tumis kan??"

Aku menjawab "Betul-betul..!" Aku iya kan aja, ubi dekat tangan lebih menarik..ahakss!!

Lepas tu kami sambung kerja lagi...kemudian waktu makan tengah hari pula. Lagi sekali lauk sangat sedap.

Ada sambal goreng! Heh, ni bukan sambal merah-merah tu tau. Sambal goreng ni masakan jawa yang dimasak dengan campuran tauhu goreng,tempe goreng,soh on,tauhu kering dan kentang goreng. Rencahnya pula bawang,cili potong (lagi sedap cili hijau),halia,lengkuas,ikan bilis, kicap manis dan masin. Hasilnya? Wallah..!

Walaupun hari minggu itu sangat memenatkan, tapi aku juga mendapat imbuhan yang sangat tidak ternilai. Masakan emakku. Itu yang orang sebut air tangan ibu, kau tirula macam mana pun. Rasanya tak akan sama. Tak akan....

Mak nak sambal tumis lagi! Nanti angah beli ubi kayu...hehe..

2 comments:

dLa IS THE NAME said...

woi plagiat!!!! hahahahahaha..eh eja soh on camtu eh? macam pelik je..bukan su on.eh, ke soo on.ke so'on? eh camne ah? ooo suhun eh??banyak kali sebut benda tu macam pelik pulak

WaniGhani said...

Mana ade aku plagiat, elok aku post aku tengok kau pun ada entri baru, skali tengok isi sama da..!

Post a Comment