Sunday, March 15, 2009

LEKAS & Cendol Leman Dawi

Ya, pasti anda berfikir yang aku telah menikmati makanan tersebut. Tett....salah!

Yang aku nak ceritakan disini bukanlah kelazatan cendol tersebut waima rasanya sekalipun tidak. Apa yang aku ingin kongsi disini adalah pengembaraan aku ke Seremban bersama rakan lamaku Tayar (eh bukan sebarang tayar tau..ni nama timangan semenjak sekolah) dan rakan sepermainannya dari kecil, Hafiz (Aku suka-suka terpanggil nama dia Shah..!).

Sebenarnya pemergian kami ke Seremban untuk menghadiri majlis perkahwinan rakan sekelas kami semasa di KUSESS dahulu, Shikin. Lokasinya adalah Taman Selasih, Lukut. Dipendekkan cerita, menumpang beliau adalah rancangan saat akhir. Jadi aku sangat menghargai kesudian beliau untuk menjemputku di Kajang sebaik aku habis waktu bekerja (ya aku bekerja hari Sabtu #_#).

Kami melalui lebuhraya yang baru sahaja dibuka hujung tahun lalu, LEKAS. Memang lekas! Dalam masa 30 minit sahaja kami sudah tiba di bandar Seremban. Tayar ada menyebut hasrat untuk ke Leman Dawi...

"Leman Dawi?" Aku bersuara penuh tanda tanya. Bunyinya seperti kedai kopi, tapi lagak ajakannya seperti sebuah tempat terkenal...




"Haah, dia jual cendol. Kau bayar sekali je, untuk tambahan tak perlu bayar...! Kalau sempat kita pergi ya..." Jawab Tayar.

Melihatkan Hafiz begitu mahir memandu arah, jadi aku biarkan mereka berdua memutuskan arah tuju. Aku leka dibelakang melihat-lihat persekitaran. Apabila melalui satu jalan kampung, hatiku mula curiga dan bermonolog..

"Betulke jalan ni?"

Namun begitu Hafiz dan Tayar begitu yakin dengan arah tuju tersebut, ayat dari Hafiz yang paling aku rasa kelakar..

"Eh, betullah ni...PD kan belah selatan..kita ke Selatan la ni..."

Selepas hampir 10 minit, aku terlihat papan tanda bertulis..

Johor Bahru
mkkfljlfjdlajl (Tak ingat)
Gemas

Gemas ???

Terus aku bersuara.."Eh Tayar, betul ke jalan ni? Lain macam je..?"

Hafiz menyangkal.."Betul ni..kita kan ke Selatan ni..."

Tiba-tiba...

"Eh, cendol Leman Dawi la...!!" Jerit kecil si Tayar.

"Wah..Cool...! Dapat juga kita jumpa ya..!" Sahut Hafiz.
Fakta: perkataan kegemaran Hafiz, 'cool' ada hampir 99 kali beliau menggunakan perkataan ini sepanjang perjalanan.

Mereka begitu teruja dapat melihat sendiri gerai tersebut, malah aku juga kagum melihat sambutan orang ramai pada perniagaan tersebut. Macam sebuah kenduri kecil. Mereka tak henti-henti mengekspresikan keterujaan mereka.

Kemudian melepasi satu lagi papan tanda...

Johor Bahru
knlnlfndnflsn (Masih tak ingat)
Gemas

Tak ada Port Dickson!

Tayar pula mula curiga, "Eh, betulke ni Hafiz? Aku dah mula rasa cemas.."

Hahaha...perkataan cemas tu tak tahan!

Selepas beberapa meter, ada sekatan jalan raya oleh JPJ. Mereka memutuskan utuk bertanya kepada pegawai JPJ tersebut. Ya, semua kereta dibelakang terpaksa menunggu pegawai JPJ tersebut menjawab pertanyaan kami. Hahahaha..! Kelakar betul! Kesian pemandu-pemandu dibelakang. Ternyata kami sudah tersasar jauh dari arah sebenar! Kami berpatah balik.

Melepasi semula gerai cendol Leman Dawi...satu kejadian yang julung kali aku saksikan dan menimbulkan lebih rasa kagum...

Kelihatan seorang lelaki berdiri di atas kerusi di tepi jalan, di pintu masuk gerai tersebut sambil memegang sebuah papan tanda sederhana besar bertulis..

"Cendol sudah habis"

Wah..ada pengumunan!

Selesai kagum kali kedua, kami fokus kepada perjalanan kami. Kami bertanya pula dengan seorang peniaga buah berbangsa India. Kali ini kami semakin pasti jalan ini adalah yang sebetulnya.

Jam 2.30 kami tiba di Seremban tetapi hampir jam 4 petang baru kami tiba di rumah pengantin. Bermakna hampir 1 jam setengah kami sesat! Aku tetap bersyukur kerana kami selamat dan dapat juga bertemu pengantin dan dua lagi sahabat lama yang tabah menunggu ketibaan kami yang sesat barat! Hehehe...

Dalam perjalanan pulang, baru aku maklum bahawa Hafiz bukan mahir tentang jalan tetapi buat-buat mahir. Mereka berdua ni memang sepasukan dari segi keselambaan, lawak dan 'cool'.
Jadinya walaupun sesat, aku tak lah terasa sangat sebab tak kering gusi aku mendengar celoteh mereka.

Yang pasti kami menanam azam untuk mengunjungi gerai cendol Leman Dawi suatu hari nanti!

Kau belanja ya Tayar? Hehehe...

Oh ya...tahniah buat Noorashikin Shawaluddin atas majlis perkahwinan beliau. Semoga jodoh berkekalan ke akhir hayat dan dipermudahkan perjalanan hidup berumahtangga.

Gembira.

No comments:

Post a Comment