Sunday, March 1, 2009

"Jangan paksa badan...!"

Seperti minggu yang lalu, aku bersama ahli keluarga yang lain sangat sibuk melakukan persiapan untuk majlis yang akan dilangsungkan dalam masa 3 minggu saja lagi. Minggu ini, kami menyusun atur kembali perabot-perabot yang sedia ada di dalam bilik milik tiga dara. Setakat ini, tidak ada lagi perancangan menambah yang baru. Sedang aku tekun mengerah keringatku menolak tilam yang agak berat, aku tersentak dengan teguran emakku yang mungil lagi gebu ;)

"Kau ni Angah suka sangat paksa badan tu kuat sangat...! Jangan paksa badan tu..! Tak elok tau..."

Lalu dengan bantuan adikku, kami sama-sama menolak tilam ke tempat yang diingini. Sambil aku membetulkan kedudukan tilam, otak aku terus menerawang..

Kalau aku paksa-paksa badan, agaknya baru umur 40 nanti lutut aku dah tak kuat.

Eh, tak boleh! Aku suka jalan-jalan. Nanti kalau ada duit pun tak boleh menikmati bumi Allah, tak guna juga!


Kalau aku paksa-paksa badan, agaknya umur 40 nanti pinggang aku dah tak kuat.

Macam mana aku nak jaga anak aku dalam pantang? Siapa nak timang cucu-cucu aku? Nanti cucu-cucu aku dagahakan kasih sayang seorang nenek! (Jauh betul fikiran aku? Eh! Kena fikir...!)



Kalau aku paksa-paksa badan, agaknya umur 40 nanti dah tak kuat nak masak.

Wah, tak boleh jadi. Nanti suami aku cari bini lain pula. "A man's life begins at 40's" Bahaya...!



Kalau aku paksa-paksa badan, agaknya umur 30 dah tak kuat badan!

Wah, tak boleh layan suami..macam mana nak ada anak? Tak payah tunggu 40, aku juga yang merana! Terus tak boleh ada anak, tak ada cucu, malah boleh hilang suami!



Baik emak, lepas ni saya akan jaga badan.

No comments:

Post a Comment