Thursday, March 19, 2009

Tekanan Mental Siri-2

Pagi tadi ketika aku kelegaan dapat tiba di pejabat sebelum 8.30, sambil menunggu lif..telefon bimbitku berbunyi...

Eh,siapa pula yang menelefon nombor Maxisku ini? Jarang sekali ada orang menelefon nombor ini.

"Hello, Wani dimana?" Terdengat suara Kak As di talian.

"Oh, akak. Saya tengah tunggu lif ni..." Jawabku.

"Ok..ok..."

Aku periksa telefon aku yang satu lagi. Oh, kehabisan bateri.

Setibanya di tingkat 2, kelihatan 4 orang sedang menungguku. Oh, Kak Ara tidak masuk ke pejabat hari ini, beliau ke Kuala Lumpur menghadiri kursus. Patutlah mencari aku yang sentiasa tiba sipi-sipi pukul 8.30. ;) Aku pun menguis-nguis isi beg tanganku, mencari segugus anak kunci.

"Eh..mana ni..?" Sambil menguis lagi..setiap celah aku mencari. Gagal.

"Aduh, tak kan tinggal di dalam bilik?" Aku sudah mula risau. Mencari lagi..

"Akak, memang tak ada ni...takkan kita nak pecahkan pintu, sayang. Rosak nanti."

"Tak apa, kita kopek yang ini aja..." Cadang Kak As.

"Aduh ralatnya (jadi macam ni)" Aku berkeluh..

Kak As pantas menelefon A (Nama dirahsiakan), "A tolong naik kejap, pintu tak boleh bukak.."

Dalam 15 minit juga menunggu A tiba. Rupa-rupanya beliau sedang menikmati sarapan pagi, ya waktu kerja sudah bermula. Sebaik sahaja pintu lif terbuka, kelihatan tubuh sasa keluar..A dah tiba. Aku lega, tetapi dalam masa yang sama hati aku sakit sebab A buat muka empat segi. Sambil menuju ke pintu yang dimaksudkan..belia megomel..

"Macam mana boleh tertinggal kunci ni...?"

Ya Rabbi...kau fikir aku mahu ke? Aku tidak sengaja la pandai! Tidak disengajakan. Tanpa niat. Aku pun tak mahu susah begini.

Sebaik kami masuk, dia terus berlalu. Tanpa sempat kami memohon lagi bantuan untuk memasuki lagi 2 pintu; pintu bahagian akaun dan pintu bilik aku.

"Tak mengapalah, kita cuba sendiri dulu..." bisik hatiku.

Salah seorang kerani (perempuan) bertindak pantas menggunakan kad prabayar telefonnya menguis selak pintu. Gagal. Kad terlalu lembik.

Aku keluarkan kad permulaan (Starter Pack) Maxisku. Berjaya dengan mudah (Jangan harap kau orang nak pecah masuk opis aku semudah itu). Aku ada rahsia.

Tiba pintu terakhir, pintu bilikku. Hampir 10 minit mencuba tidak berjaya juga. Mahu atau tidak terpaksa menghadap lagi muka yang bertanggungjawab tetapi tidak gemar menjalankannya, A. Beliau tiba sekali lagi. Beliau terus ke pintu bilikku sambil mencampakkan (ya, beliau campak. Kurang sopan bukan?) beg peralatan beliau. Aku meminta pendapat beliau tentang beberapa perkara sebab aku mahu kerosakan seminima mungkin. Tiada jawapan ku terima. Sekali lagi kurang sopan bukan?

Lalu aku membuat keputusan supaya A mengumpil pintu aku. Sekali sahaja beliau lakukan,telah berjaya. Mudah bukan? Daripada aku terkial-kial buat tadi, dia buat sekali sahaja. Tidak susah bukan? Ya, itulah gunanya pekerja bahagian penyelenggaraan. Dikala pihak pengurusan atau pekerja lain memerlukan khidmat beliau, atau sekurang-kurangnya pendapat beliau yang berpengalaman dalam mengendalikan perihal premis. Beliau sepatutnya membantu dan berusaha dengan seikhlasnya. Kerosakan bukan hari-hari berlaku. Tambahan pula premis kami beroperasi ini kecil sahaja. Tetapi setiap kali diperlukan, beliau tiada. Bila meminta sesuatu, sentiasa ada sahaja yang beliau ngomelkan. Kerapkali juga bila pihak penyelenggaraan kontrak dari luar ingin melakukan pemeriksaan berkala, beliau tiada. Aku yang terpaksa menguruskan.

Bukan aku mahu berkira kerja, tetapi kalau dah kerap kali. Tak perlulah diwujudkan jawatan tersebut bukan? Kalau dah mesin kredit kad bermasalah, aku yang selesaikan. Masalah talian telefon, Eksekutif HR atau aku yang selesaikan. Kerap kali sebutharga penyelenggaraan, aku yang bincang dengan bos. Gaji serah pada aku dan Eksekutif HR sahajalah. Oh, aku dah meleret.

Sudahlah semasa menunggu A tadi, datang seorang Doktor. Dari jarak kira-kira 4 langkah dari aku, beliau bertanya.

"Wani, cek saya ada? Kalau selepas 15hb tak ada orang (Dato') boleh sain. Cari la alternatif lain. Ni sudah berapa haribulan.." Sambil terus berlalu pergi tanpa memberi peluang aku menjelaskan. Staf-staf lain yang sama-sama mengunggu untuk memasuki pejabat terpinga-pinga mendengar pernyataan itu.

Dimanakah sifat professional semua orang???

Baiklah, untuk menenangkan hati aku yang bergelora dari tadi. Biar aku ceritakan keadaannya. Aku tau keraniku telah menyediakan cek tersebut awal-awal lagi. Malah cek-cek lain telah siap ditandatangani dan sudah mula diserahkan kepada penerima.

Disebabkan beberapa prosedur, cek beliau perlu ditandatangani oleh Pengarah di Shah Alam. namun begitu kelewatan telah berlaku kerana pengarah tersebut keluar negara. Sebaik mendapat tandatangan beliau, penandatangan kedua pula dimasukkan ke hospital. Oleh kerana cek tersebut sudah dihantar ke pejabat penandatangan kedua tersebut sebelum beliau dimasukkan hospital, kami cuba mendapatkan semula cek tersebut. Namun, nasib tidak menyebelahi kami, pemandu beliau telah membawa cek tersebut ke hospital! Sungguh dedikasi. Saya minta setiausaha beliau menghubungi pemandu tersebut untuk kami dapatkan semula. Tetapi hari ini setiausaha tersebut memberitahuku, cek sudah ditandatangani dan diletakkan di pejabat di Shah Alam.

Semuanya diluar kawalan bukan?

Sudahlah...manusia memang tidak akan berpuas hati. Membuat perubahan itu hampir mustahil kalau mereka sendiri tidak mahu membuka minda. Usaha yang gigih diperlukan. Aku perlu lakukan itu. Doakan supaya aku mampu bersabar.

Terima kasih.

No comments:

Post a Comment